RacyMind-Blog---wpis-1

Dlaczego profesjonalne logo jest ważne?

Design / Ewa Brzozowska / 26 listopada 2013

Logo jest twarzą każdej firmy. Tak jak oczy są zwierciadłem duszy, tak logo jest odzwierciedleniem przedsiębiorstwa. Ma ono wielki wpływ na to, czy firma jest rozpoznawalna, jak potencjalni klienci się do niej odnoszą i czy budzi ona ich zaufanie. Dlatego ważne jest, by logo było profesjonalnie wykonane. Jednak często przedsiębiorcy mają tendencję do bagatelizowania i pomijania tego kroku lub korzystania z banalnych rozwiązań „na szybko”, np. gotowych clipartów, żeby tylko móc zacząć działać. Ten brak odpowiedzialności może odbić się negatywnie na reputacji firmy. Ignorowanie tak podstawowego elementu identyfikacji sprawia, że marka będzie wyglądać amatorsko i nierzetelnie. Dlatego inwestycja w profesjonalne logo ma kluczowe znaczenie dla sukcesu firmy.

Moc dobrego logo

Moc logo tkwi w jego wizualnej naturze. Według wszelkich badań ludzie rozpoznają i wiążą się z obrazami o wiele szybciej niż z tekstem. W dzisiejszym świecie multimediów zasada ta wydaje się być prawdziwsza niż kiedykolwiek. Jednak posiadanie jakiegokolwiek logo nie wystarczy, by zapaść w pamięć potencjalnych klientów i stworzyć tożsamość marki, która stanie się drogą do sukcesu. Tylko starannie zaprojektowane logo może odpowiednio komunikować się z ludźmi i przekazać im wartości firmy lub produktu. Zanim klient skontaktuje się z daną firmą, swoje wyobrażenie o niej częściowo opiera na jej logo, które widzi w reklamie, na ulotce czy na wizytówce. Jeśli jest ono interesujące wizualnie i dobrze zaprojektowane, to firma może wygrać z konkurencją w tym wyborze. Logo może wiele wyrazić, pozytywnie lub negatywnie – i jest to pierwsze szansa, aby przykuć uwagę potencjalnego klienta.

Zaufaj profesjonaliście

Wiadomo, że właściciele małych firm oszczędzają na czym tylko się da, tak aby zredukować do minimum koszty rozpoczęcia działalności. Jednak projekt logo nie powinien być jedną z tych oszczędności. Zamiast próbować swoich sił w Paint’cie dobrze jest zatrudnić do tego profesjonalnego grafika komputerowego i przekazać mu swoje wizje i pomysły. Grafik weźmie je pod uwagę i przedstawi szereg różnych opcji. Powierzenie logo w ręce amatora z pewnością sprawi, że logo nie wytrzyma próby czasu, zapewne przegra już na starcie. Profesjonalny grafik komputerowy stworzy niepowtarzalne logo, które swoim wyglądem pomoże zacząć budować silną relację z marką.

Bardzo istotny jest też ostateczny format, w jakim przedsiębiorca otrzyma swoje logo. Należy zwrócić szczególną uwagę na to, żeby otrzymać różne formaty plików, koniecznie z wersją wektorową (np. w formacie PDF, EPS, AI). Umożliwi to wykorzystanie logotypu w przeróżnych rozmiarach, od nadruku na długopisie po oklejenie ciężarówki.

Logo kreuje image firmy

W konkurencyjnym świecie biznesu image firmy ma kolosalne znaczenie. Logo, które jest odzwierciedleniem tego wizerunku jest umieszczane wszędzie – na stronie internetowej, wizytówkach, ulotkach, fakturach, na Facebooku i Twitterze. Sam charakter logotypu powinien więc oddawać specyfikę konkretnej branży i marki. Firma marketingowa będzie dążyć do mocnego, śmiałego logo, które odzwierciedla jej agresywność i pewność siebie. Natomiast firma ubezpieczeniowa będzie prawdopodobnie bazowała na solidności, niezawodności i te cechy będzie chciała przedstawić w swojej identyfikacji. Każda kluczowa wartość, jaką kieruje się firma powinna być widoczna w jej logo.

Rynek jest zalany logotypami, od każdego centymetra gazet po przesuwające się paski na dole telewizyjnego ekranu. Jest więc absolutnie konieczne, aby logo miało znaczenie, przedstawiało coś konkretnego, unikalnego, walczyło o ułamek uwagi i podświadomości odbiorcy, aby odróżnić się od reszty konkurencji. Im mocniej powiąże się samo istnienie firmy z jej logo, tym bardziej efektywna i zapadająca w pamięć będzie jej identyfikacja.

Logo umacnia lojalność klientów

Efektywność dobrego logo wychodzi poza identyfikację wizualną samą w sobie. Część jego efektywności pochodzi z częstotliwości jego występowania. Jak wiadomo, w środowisku biznesowym znajomość jest kluczem do rozwoju firmy. Poprzez powtarzalność i kojarzenie marki wśród odbiorców buduje się lojalność wobec firmy. Gdy logo już zdobędzie uwagę potencjalnych klientów, następnym krokiem jest powtarzanie go tak często, jak to tylko możliwe, aby zapadło w pamięć. Za każdym razem, gdy nazwa firmy, produktu czy usługi jest gdziekolwiek wymieniana, powinno temu towarzyszyć jej logo. W niedługim czasie nawet krótki przebłysk choćby części logotypu będzie wystarczający, żeby odbiorca powiązał je z daną firmą. W ten sposób zdobywa się zaangażowanie klientów i buduje się silne skojarzenia prowadzące do kreowanej marki.

Logo jest najpotężniejszym narzędziem marketingowym

Dzięki dopracowanej kampanii marketingowej logo może stać się głównym powodem sprzedaży produktu firmy. Idealnym przykładem bardzo silnej lojalności jest marka Nike. Posiadanie produktów z tym małym prostym znaczkiem stało się symbolem statusu społecznego. Uprawianie jakiegokolwiek sportu w dresie ze znaczkiem Nike jest o wiele fajniejsze, niż byłoby w zwykłym dresie. Strategia marketingowa Nike powiązała dodatkowo ze swoją marką znane osobistości ze świata sportu, co pomogło im zbudować wizerunek twórców najwyższej sportowej jakości.

Niektórzy właściciele firm uważają, że logo jest niepotrzebnym wydatkiem, który można zwyczajnie pominąć. Lecz w rzeczywistości stanowi ono priorytet i niezbędny element każdego firmowego budżetu. Dobrze zaprojektowane logo mówi wiele o zaangażowaniu przedsiębiorcy do swojej działalności i może stać się zaufaną bronią marketingową.

Co sądzisz o wpisie?
BeżnadziejnySłabyŚredniDobryBardzo dobry (Brak ocen, bądź pierwszy!)
Loading...