Shell

Ewolucja logo Shell

Design / Ewa Brzozowska / 24 kwietnia 2014

Logo Shell przeszło długą drogę od czarno-białej realistycznej muszelki z 1900 do dzisiejszej charakterystycznej żółto-czerwonej prostej postaci. Sama nazwa firmy pojawiła się pierwszy raz w 1891 r. jako nazwa firmowa nafty przewożonej na Daleki Wschód przez firmę Marcusa Samuela. Zajmował się on na początku handlem antykami i orientalnymi muszlami morskimi. W 1904 r. zmieniono symbol muszli-małży na muszlę Pecten, czyli przegrzebka, która do dzisiaj stanowi element wizualny marki.

01_shell-logo

Ewolucja logo

Pierwsze dwie wersje logo były właściwie monochromatycznymi zdjęciami muszli z bardzo nasyconym kontrastem. Mimo wątpliwych walorów estetycznych, symbol w takiej formie przetrwał aż do 1930 r. Wtedy z kolejnym redesignem nadano muszli bardziej symboliczny i symetryczny kształt, nawiązując nim lekko do formy korony. W 1948 r. postawiono wreszcie na kolory – żółty i czerwony, jednak kolejna zmiana kształtu muszli wydaje się być krokiem w tył. Symbol, który dopiero co przyjął czystszą formę, proste linie i zaczął przypominać porządne logo, wrócił znowu do rozmytych i nierównych kresek podobnych do wersji z początku swojej historii.

02_logo-shell

Wprowadzone do identyfikacji kolory zaczęły pojawiać się na pierwszych stacjach benzynowych w Kalifornii. Czerwony i żółty nie tylko pozwoliły wyróżnić się marce, ale też stanowiły mocne nawiązanie do kolorów Hiszpanii, skąd pochodziła znaczna część ówczesnych Kalifornijczyków. Wydaje się, że próbowano w ten sposób rozbudzić w nich emocjonalną więź z tworzoną marką.

W 1955 r. pojawiła się kolejna wersja logo Shell. Na szczęście projektanci wrócili znowu do prostych linii, rezygnując na dobre z nieudanej wcześniejszej wersji. Biały ledwo widoczny napis „Shell” z poprzedniego projektu także zasłużył już na odpowiedni czerwony kolor, wzmacniając spójny przekaz. W 1961 r. pod muszlą pojawiło się dodatkowo czerwone tło. Złagodziło to trochę surowy charakter tego kształtu. Jednak zabieg ten nie przyjął się na długo, bo w 1971 r. już zrezygnowano z tła na rzecz mocnej czerwonej obramówki.

03-logo-shell

Raymond Loewy – to jemu należy dziękować za piękny kształt logo, który stworzył w 1971 r., i który z niewielkimi modyfikacjami (głównie nasycenia kolorów) trwa do dziś. Wreszcie postawiono w stu procentach na prostotę, nie odchodząc tym samym od źródeł – muszla, mimo bardzo uproszczonych kształtów wciąż jest muszlą.

Kształt

Logo Shell jest reprezentacją działań chroniących mięczaki, będących częścią cyklu ekologicznego wydobycia ropy naftowej. Symbol muszli nawiązuje więc nie tylko do nazwy firmy, ale i do jej zasad etycznych. Tym samym firma „ociepla” swój wizerunek, jako firmy dbającej o środowisko. Mimo zmian, które zachodziły w logo Shell na przestrzeni lat, logo cały czas zachowywało jasny przekaz i po dziś dzień jest symbolem mocy i siły tej marki.

Kolory

Logo Shell jest zestawieniem dwóch wdzięcznych, żywych kolorów – żółtego i czerwonego. Te dwie barwy są kwintesencją jego piękna i elegancji. Tak jak wspominałam wcześniej, kolory te nawiązują także do hiszpańskiego pochodzenia znacznej części ówczesnych Kalifornijczyków.

Font

Napis pojawiający się w rozwiniętej wersji logo Shell ma bardzo jasne przesłanie. Pogrubiony font podkreśla moc, solidność, wysoką jakość i akcentuje najwyższej jakości oferowane produkty. Tym samym firma podkreśla swoją wysoką pozycję na międzynarodowym rynku.

Co sądzisz o wpisie?
BeżnadziejnySłabyŚredniDobryBardzo dobry (Brak ocen, bądź pierwszy!)
Loading...