mcdonalds-wpis

Historia loga McDonald’s

Design / Ewa Brzozowska / 29 stycznia 2014

Chyba trudno jest znaleźć w dzisiejszych czasach choć jedną osobę, która nie kojarzy złotej litery M z logo McDonalds. Założona w 1940 roku spółka w zawrotnym tempie zdominowała świat fast foodów. Ich charakterystyczne złote łuki można zobaczyć na całym świecie, przy każdej autostradzie i w każdym większym mieście, a liczba ich klientów już dawno przekroczyła miliardy. Przyjrzyjmy się zatem ewolucji logo tego fast foodowego giganta.

Speedee Service System

Dwaj bracia, Richard i Maurice McDonald, otworzyli pierwszą restaurację w 1940 roku w San Berdardino w Kalifornii. Z początku grillowali tylko hamburgery, w menu nie było jeszcze nawet prototypu kultowych frytek. W 1948 roku bracia postanowili nazwać swoją restaurację „Speedy Service System”, zrezygnowali z grilla, który znacznie spowalniał czas obsługi i stworzyli logo z zabawnym szefem kuchni – Speedee. W ten sposób zaczęli promować się jako lokal z szybką obsługą.

mcdonalds1

Złote łuki

W 1953 roku architekt Stanley Meston zaprojektował budynek pierwszej franczyzny McDonalds i umieścił po jego bokach dwa złote łuki. Jakiś czas później skojarzono fakty i połączono te dwa łuki w literę M, znaną po dziś dzień. Za tym jakże prostym i sławnym znakiem kryje się ważna symbolika. Jego złoty kolor miał symbolizować sukces i prestiż, z którym wiązało się otwarcie własnej restauracji McDonalds przez franczyzobiorców. Sam kształt łuków oznaczał natomiast stabilizację, miejsce, w którym klienci będą mogli spokojnie usiąść i zrelaksować się po ciężkim dniu.

mcdonalds2

Archy McDonald

Wraz z rozbudową systemu autostrad międzypaństwowych i rosnącej liczbą samochodów w Stanach Zjednoczonych, złoty biznes braci McDonald prężnie się rozwijał. W latach 70-tych dwa złote łuki stały się już powszechnie rozpoznawalnym znakiem. W międzyczasie logo przechodziło kilka modyfikacji. W roku 1962 stworzono maskotkę opartą na kształcie złotych łuków. Nazwano ją Archy McDonald i była wykorzystywana przede wszystkim na firmowych ciężarówkach i w reklamie. W latach 1975-2006 złota litera M była otoczona czerwonym prostokątem, a w latach 1992-2009 łuki zyskały rozjaśnienia i wypukłość i zostały ustawione na czerwonym trapezie z nazwą marki. W latach 1993-2010 prowadzono także wersję samej litery z czarnym cieniem.

mcdonalds3

I’m lovin it!

Kampania reklamowa, która zapewniła marce McDonald’s największy sukces w historii została stworzona w 2003 roku przez Heye & Partner GmbH. To właśnie wtedy do logo dodano slogan „I’m lovin it”, który jest już znany i przetłumaczony we wszystkich krajach, w których można zjeść kultowego BigMaca :)

mcdonalds4

Dzisiaj oficjalne logo McDonald’s występuje w kilku wersjach, jednak podstawą są cały czas kultowe łuki tworzące literę M i ich oficjalne motto.

Dlaczego to działa?

Logo McDonald’s w wersji, którą znamy dzisiaj zostało stworzone w zasadzie pół wieku temu. Jak to możliwe, że mimo zmian w trendach, społeczeństwie i marketingu to jakże proste logo zachowało przez te wszystkie lata swój pierwotny kształt? Globalizacja marki McDonald’s osiągnęła wręcz astronomiczny zasięg. Jej logo można zobaczyć wszędzie, od Chin po Kanadę. Sukces zapoczątkowany przez grillujących braci McDonald rozrósł się do gigantycznych rozmiarów. Mimo takiego potężnego rozwoju firma cały czas trwała przy arcyprostym symbolu. Każdy, kto stara się stworzyć wizerunek własnej marki powinien wziąć sobie do serca przykład McDonald’s. Złote łuki, jasne i proste, symbolizują jedną z najbardziej dochodowych firm na świecie. To, że firma odniosła szalony sukces, ewoluowała od prostego lokalu z grillem do gigantycznej i skomplikowanej sieci restauracji, nie oznacza wcale, że logo musi też gonić za tymi zmianami. Często proste logo jest najlepsze, niezależnie od tego, jak bardzo rozbudowana firma się za nim kryje.

Co sądzisz o wpisie?
BeżnadziejnySłabyŚredniDobryBardzo dobry (1 głosów, średnia ocen: 5,00 z 5)
Loading...
  • http://varpho.net/ Szymon Pawlas

    „Często proste logo jest najlepsze, niezależnie od tego, jak bardzo rozbudowana firma się za nim kryje.”

    to raczej oczywiste. :)

    swoją drogą ciekawie wygląda ten ludek z szelkami. :D

  • http://brandpro.pl BrandPRO

    W zeszłym roku kilka znanych firm też zmieniło logo. Co myślicie np o Onecie? ​http://brandpro.pl/zmiana-logo-najciekawsze-rebrandingi

  • Martyna Budzyńska

    ja sie urodzilam sie w 2009 :D