KrojePisma

Kroje pisma i ich psychologia

Design / Ewa Brzozowska / 8 maja 2014

Wybór kroju pisma ze względu na przekazywane emocje i nastroje nie jest łatwym przedsięwzięciem. Często sprowadza się do instynktownej reakcji grafika. Niektóre kroje wydają się być np. frywolne lub eleganckie, szybkie lub wolne, ciemne lub jasne. Cechy te można sklasyfikować na podstawie ułożenia linii, wzajemnej zależności światła, grubości kresek, kontrastu, rodzaju połączeń i wykończeń. Wybierając odpowiedni krój, warto przyjrzeć się towarzyszącym tekstowi ilustracjom albo poszukać inspiracji w przedmiotach związanych z treścią przekazu.

Dzieląc kroje ze względu na ich wygląd, możemy wyszczególnić pięć głównych kategorii. Każda z nich posiada szczególne cechy i tworzy odpowiedni nastrój.

Serif

Cechy: zaufanie, respekt, autorytet, tradycja, komfort.

Taki krój jest idealny do korporacji, instytucji, poważnych eventów, wszelkich klasycznych i tradycyjnych przekazów i treści.

Przykłady: Times New Roman, Bodoni, Georgia, Garamond, Baskerville.

01

Sans Serif

Cechy: uniwersalność, czystość, nowoczesność, stabilność, obiektywność.

Fonty bezszeryfowe mają najszersze zastosowanie. Najlepiej spełniają swoją rolę oczywiście na stronach internetowych i w innych cyfrowych przekazach, gdzie po prostu najwygodniej się je czyta.

Przykłady: Arial, Helvetica, Verdana, Century Gothic, Calibri.

02

Slab Serif

Cechy: moc, siła, nowoczesność, solidność, funk.

Ta kategoria jest nowocześniejszą odmianą tradycyjnych krojów szeryfowych. Odchodzi już trochę od tego poważnego i klasycznego klimatu, przyjmując prostsze linie i wykończenia. Dzięki temu slaby można wykorzystać zarówno przy eleganckich projektach, jak i przy nowocześniejszych kompozycjach.

Przykłady: Rockwell, Courier, Museo, Roboto Slab, Bevan.

03

Script

Cechy: kobiecość, elegancja, przyjaźń, intryga, kreatywność, delikatność.

Kroje ozdobne (moje ulubione), często wręcz kaligraficzne, używa się głównie w najbardziej sprecyzowanych przypadkach. Elegancki Bickham Pro nadaje się idealnie do zaproszeń, natomiast lekko fikuśny Lobster czy Pacifico sprawdzi się w branży kreatywnej. Fonty ozdobne są na tyle mocno nacechowane ozdobnikami i indywidualnym charakterem, że ich użycie musi być dobrze przemyślane, bo bardzo mocno wpływają na styl całego projektu.

Przykłady: Lobster, Bickham Pro, Pacifico, Lavanderia, Brush Script, Scriptina.

04

Modern

Cechy: ekskluzywność, moda, styl, inteligencja, szyk, postęp, minimalizm.

Proste, nowoczesne kroje są ekstremalnym uproszczeniem fontów bezszeryfowych. Ich najbardziej charakterystyczną cechą są cienkie, proste linie, bez zbędnych ozdobników i udziwnień. Podobnie jak fonty bezszeryfowe mają dość uniwersalne zastosowanie, jednak najlepiej sprawdzają się w nowoczesnych i ekskluzywnych przekazach. Podkreślają minimalizm i prostotę.

Przykłady: Eurostyle, Majoram, Politica, Matchbook, Futura.

05

Oprócz instynktownych cech widocznych w krojach pisma, ważne jest, by dany napis czy tekst swym kształtem współgrał z innymi sąsiadującymi elementami, wzmacniając przekaz całej kompozycji. Często można dostrzec bezpośrednie nawiązanie linii fontów do detali otaczających go elementów. Poniżej na pierwszym zdjęciu geometryczną liniową strukturę mostu uzupełnia formalny bezszeryfowy krój pisma, natomiast na drugim zdjęciu stylizowany krój z detalami graficznymi podkreśla poskręcane gałązki i listki rośliny.

06

Wybór odpowiedniego kroju pisma do projektu jest niesamowicie ważną decyzją. Nieraz wymaga przeanalizowania kilkuset różnych fontów, aż dobierzemy ten odpowiedni, a nieraz wystarczy trochę szczęścia i intuicji, aby pierwszy strzał okazał się tym idealnym. Ważne jednak jest, by zastosowany krój budował nastrój spójny z całą kompozycją.

Co sądzisz o wpisie?
BeżnadziejnySłabyŚredniDobryBardzo dobry (4 głosów, średnia ocen: 5,00 z 5)
Loading...