Apple_logo

Logo Apple – historia nadgryzionego jabłka

Design / Ewa Brzozowska / 19 grudnia 2013

Logo firmy Apple Inc. w kształcie nadgryzionego jabłka jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków na świecie. Bezpośrednie nawiązanie do nazwy firmy, czytelność i prostota symbolu okazały się skutecznym przepisem na sukces. Jednak ostateczny wygląd logo Apple jest efektem wieloletniej ewolucji, której początki znacznie odbiegały od obecnie znanej nam formy.

Pierwsze skojarzenie z jabłkiem – Isaac Newton: 1976

Pierwsze logo Apple Inc. zostało zaprojektowane w 1976r. przez Ronalda Wayne’a, który był współzałożycielem firmy. Wayne w swoim projekcie nawiązał do Isaaca Newtona, któremu to jabłko spadło na głowę, doznał olśnienia i odkrył w ten sposób prawo grawitacji. Scena przedstawiona w logo była bardzo rozbudowana i dekoracyjna. Można powiedzieć, że owe logo było zaprzeczeniem zasad, które cechują ponadczasowe projekty, oraz którymi kierował się Steve Jobs w osiąganiu swojej silnej pozycji na rynku. Te cechy to między innymi: czytelność, rozpoznawalność, praktyczna użyteczność i przede wszystkim prostota.

Logo Apple z 1976 r.

Tęczowe jabłko: 1976 – 1998

Nie jest niespodzianką, że pierwsze „Newtonowe” logo Apple Inc. przetrwało zaledwie rok. Steve Jobs zatrudnił kolejnego grafika Roba Janoffa, aby stworzył nowy symbol, coś zdecydowanie bardziej nowoczesnego. Zaprojektowany przeze niego kształt nadgryzionego jabłka stał się szybko najbardziej rozpoznawalnym logo w historii. Według Janoffa, jabłko w logo jest nadgryzione po to, żeby ludzie odróżnili kształt jabłka od pomidora. Innym uzasadnieniem było także nawiązanie angielskiego słowa „bite” do języka informatycznego – bajt (byte). Ludzie jednak doszukiwali się głębszego, bardziej symbolicznego znaczenia, np. że kształt jabłka nawiązuje do Adama i Ewy w Raju, a odgryziony kawałek reprezentuje osobę, która wgryza się w jabłko (tutaj symbol komputera, nowej technologii) aby przejąć z niego wiedzę. Jednak znając choć trochę osobowość Jobsa, trudno jest uwierzyć, że wymyślając nazwę firmy miał na myśli nawiązanie do Biblii. Prędzej chodziło mu o skojarzenie z firmą Apple Corp. stworzoną przez Beatlesów, lub po prostu stwierdził, że jabłko jest owocem idealnym.

Z technicznego punktu widzenia, nadgryzienie jabłka nie miało na celu przedstawienia zdobywania mądrości czy innych symbolicznych nawiązań. Dzięki nadgryzieniu jabłko zachowuje po prostu odpowiednie proporcje. Patrząc na proporcje rozmiarów nadgryzienia do rozmiarów jabłka, łatwo można stwierdzić, że jest to jabłko, a nie np. owoc wiśni.

Tęczowe jabłko: 1976 – 1998

W logo stworzonym przez Janoffa zastanawiają też tęczowe paski. Czyżby Steve Jobs był gejem? ;) No nie zupełnie. Można doszukiwać się nawiązania do postaci Alana Turinga, matematyka, który stworzył pierwszy „nowoczesny komputer” – Enigma Machine. Turing był gejem, co było nielegalne w czasach, kiedy został aresztowany w 1952r. Zamiast iść do więzienia, musiał poddać się leczeniu żeńskimi hormonami i kastracji chemicznej. Ostatecznie popełnił samobójstwo w 1954r zjadając jabłko nasączone cyjankiem. Mimo tej ciekawej historii, podobno jednym z głównych powodów, dla których jabłko przybrało takie barwy było po prostu stworzenie przyjaznego, kolorowego symbolu. W latach 70-tych komputery osobiste były czymś zupełnie nowym i pomysł wprowadzenia ich do domów i szkół był dla ludzi nieco przerażający. Dlatego przez przedstawienie symbolu w przyjaznych kolorach łatwiej było zbudować silną, pozytywną więź z ludźmi.

Oprócz emocjonalnej motywacji, Janoff podkreślił także cechę, która odróżniała komputery Apple od innych dostępnych na rynku. Mianowicie jedynie komputer stworzony przez Jobsa, po podłączeniu do niego kolorowego telewizora, wyświetlał na ekranie kolory. Pomysł z kolorowymi paskami pochodził od kolorowych pasków testowych na ekranie telewizora.

Tylko dlaczego kolory są w innej kolejności, niż w oryginalnej tęczy? Po prostu dlatego, że na górze jabłka jest listek, który Janoff chciał zostawić naturalnie zielony.

Monochromatyczne jabłko: od 1998

Tęczowa wersja logo Apple była skutecznie używana przez 22 lata, aby potem zminimalizować swój wygląd do wersji monochromatycznej. Jedno z najbardziej rozpoznawanych logo na świecie nie zostało uproszczone tylko dlatego, że Steve Jobs potrzebował ciągłych zmian. Kiedy Jobs wrócił do Apple w 1997r, firma przechodziła kryzys i wraz z zarządem postanowił, że zmiana wizerunku przekuje się na ich korzyść. Przez uproszczenie jabłka i zejście do jednego koloru, można było postawić na jego rozmiar i umieszczać je wszędzie w większej wersji. Umieszczenie gigantycznego tęczowego jabłka jako reklamy na firmowym budynku wyglądałoby nieprofesjonalnie, nieco komicznie. Po zminimalizowaniu logo i stworzeniu wersji monochromatycznej Steve stworzył z niego symbol sam w sobie. Jabłko znalazło się wszędzie – na budynku firmy, na każdym wyprodukowanym przez nią sprzęcie. W ten sposób logo Apple stało się silnym symbolem prestiżu i nowoczesności.

Monochromatyczne logo Apple

Nadgryzione jabłko ma swoją długą historię, której fragmenty pozostaną dla nas nieznane i niezrozumiałe. Niemniej jednak Apple Inc. zyskało logo rozpoznawalne na całym świecie. Firma nie musi nawet drukować swojej nazwy obok logo. Już samo jakże proste logo mówi wszystko.

Co sądzisz o wpisie?
BeżnadziejnySłabyŚredniDobryBardzo dobry (4 głosów, średnia ocen: 4,00 z 5)
Loading...