typograficzne-klimaty-uczciwosc

Typograficzne klimaty – uczciwość

Design / Ewa Brzozowska / 1 sierpnia 2014

Uczciwość to cecha, która powinna być domeną każdego przedsiębiorstwa. Fonty, które pozwalają nabrać identyfikacji taki wydźwięk charakteryzują się przede wszystkim neutralnością stylu. Jak dobrzy przyjaciele, typografia i kolor, tworzące klimat uczciwości, odrzucają wszelkie sztuczki i wybiegi, stawiając na bezpośredniość i szczerość. Uczciwy projekt przekazuje treści swobodnie, jest autentyczny i wiarygodny.

Font

Najczęściej, ze względu na swoją neutralność, uczciwość niosą ze sobą kroje bezszeryfowe. Jednak fonty, które mają nieco wyraźniej zróżnicowane proporcje i udziwnione detale (np. Gill Sans), mogą sprawiać bardziej uczciwe wrażenie, niż rygorystyczne pismo ze znakami ściętymi pod kątem prostym (np. Univers). Zbyt surowy wygląd liter może zostać odebrany jako mniej przyjazny odbiorcom, fałszywy, ukrywający coś za bezpośrednim przekazem.

Przykład fontu dla uczciwości

Wbrew pozorom, również niektóre mocno stylizowane fonty (np. przypominające pociągnięcie pędzlem) również bywają odbierane jako rzetelne. Zapewne dzięki temu, że taki krój wydaje się być prostolinijny, bezpośredni i pozwala odbiorcy zobaczyć się w swej prawdziwej postaci.

Jednak najczęściej wybierane uczciwe kroje pisma charakteryzują się prostymi, cienkimi liniami, brakiem charakterystycznych udziwnień. Mimo wszystko, czasem warto postawić na odrobinę charakteru w budowaniu klimatu uczciwości, tak, aby odbiorcy nie postrzegali go jako zbyt sztywnego, zdystansowanego i skupiającego się jedynie na promowaniu kultury firmy.

Przykład fontu dla uczciwości

Paleta barw

Uczciwość, powiązana z solidnością i wiarygodnością, opiera się głównie na barwie niebieskiej. Musi to być jednak odcień pozbawiony czerwieni, czysty, raczej jasny. Gdy staje się zbyt ciemny, wpadający w granat, nabiera cech autorytarnych, choć z natury pozostaje godny zaufania. Dopełniającymi barwami, tworzącymi uczciwą paletę, mogą być odcienie – pomarańczowy, zielony, czy jaśniejszy fiolet z domieszką czerwieni. Wzmacniają one uczciwość niebieskiego, dodając własne nuty, odpowiednio: otwartości, bezpieczeństwa i energii. Stanowią także kontrast do spokojnej niebieskiej barwy, nadając nieco dynamiki do projektu. Idąc w bardziej zielonkawy odcień niebieskiego, otrzymamy natomiast element bezpieczeństwa i czystości. Neutralnym kolorem dopełniającym naszą paletę może być intensywny brąz w kolorze drewna, który kojarzy się ze szczerością.

Paleta kolorów dla uczciwości

Przykład

Jako przykład klimatu uczciwości w praktyce, może posłużyć nam strona internetowa Airbus – http://www.airbusgroup.com/int/en.html. Zdecydowane postawienie na barwę niebieską, proste fonty i kształty bez wątpienia pozwalają osiągnąć solidny, wiarygodny i uczciwy wydźwięk.

Airbus jako przykład strony z klimatem uczciwości

Co sądzisz o wpisie?
BeżnadziejnySłabyŚredniDobryBardzo dobry (1 głosów, średnia ocen: 5,00 z 5)
Loading...