Infografiki

Zastosowanie infografik w biznesie

Design / Ewa Brzozowska / 16 stycznia 2014

Z pewnością znane jest każdemu powiedzenie, że “obraz jest wart więcej niż tysiąc słów”. Na tej właśnie zasadzie opiera się sens infografiki, czyli inaczej grafiki informacyjnej. Jest to obraz łączący w sobie dane z grafiką i służy do zwięzłego prezentowania danych, procesów, faktów, hierarchii czy zależności. Proces tworzenia i publikowania infografik określa się mianem wizualizacji danych, projektowania informacji bądź architektury informacji. Infografika może dotyczyć zarówno konkretnych danych statystycznych jak i zwykłych faktów na dowolny temat. Możliwości są nieograniczone.

Zastosowanie infografik w biznesie

Infografiki zdobyły największą popularność w zakresie wizualizacji statystyk, wyników badań i raportów. Ich rozwój i popularyzację można uzasadnić naukowo budową naszego mózgu, który przetwarza obrazy znacznie wydajniej niż tekst i liczby. Dlatego statystyki znacznie łatwiej jest nam przyswoić w postaci graficznej niż jako suche dane w tabelach.

Podobnie jak inne środki wyrazu, infografiki sprawdzają się najlepiej, kiedy służą do opowiedzenia jakiejś historii. W wizualizacjach danych piękne jest to, że naturalnie odzwierciedlają sens, którego nie da się na pierwszy rzut oka wywnioskować z samych liczb. Do niewiele mówiących wartości możemy dodać skojarzenia i uczucia. Jednym z moich ulubionych ostatnio przykładów jest animowana infografika opowiadająca, jaką drogę przebywa ziarenko kawy, zanim trafi do naszego kubka.

1-coffee

Link do infografiki: http://www.bizbrain.org/coffee

To jest akurat bardzo zaawansowany technicznie przykład, ale już samo przedstawienie danych w postaci zwykłego wykresu stanowi element infograficzny. W grafikach informacyjnych przygotowywanych przez profesjonalnych grafików bardzo często proste wykresy zastępowane są innymi ciekawymi formami. To właśnie ta dowolność w interpretacji i przekazaniu danych jest tutaj najpiękniejsza. A zastosowanie takich infografik w biznesie niesie ze sobą szereg korzyści, do których możemy zaliczyć m.in. ich: zwięzłość, sens, inicjatywę i zaangażowanie. Jedną z największych korzyści jest oczywiście ułatwienie przekazania wiedzy.

Najważniejszy jest pomysł

Nie jest łatwo stworzyć infografikę, która nie tylko spełni swoją rolę jako wizualizacja danych, ale również zyska popularność wśród odbiorców. Musi ona dotyczyć jakiegoś ciekawego lub aktualnego tematu i oczywiście zachęcać swoim wyglądem i estetyką. Aby w ogóle zacząć pracę nad infografiką, należy rozważyć kilka podstawowych kwestii:
– dane – jakiego rodzaju informacje chcesz zwizualizować?
– odbiorcy – kto jest odbiorcą Twoich materiałów infograficznych?
– zasoby – ile czasu i pracy możesz bądź chcesz zainwestować w pracę nad infografiką?

W internecie jest dostępnych mnóstwo darmowych narzędzi do tworzenia prostych wykresów i schematów, które mogą stanowić podstawę infografiki. Dlatego nie jest trudno wykonać ją samodzielnie. Własnoręcznie stworzone grafiki w zupełności wystarczą, gdy chcesz użyć ich w prezentacji, raporcie czy innych materiałach wewnątrz firmy. Jeśli jednak zamierzasz zwizualizować bardziej skomplikowane zagadnienie, które chcesz pokazać światu, więc zależy Ci na jego profesjonalnym wyglądzie, dobrze jest skorzystać z pomocy grafika komputerowego czy architekta informacji. O sam pomysł na infografikę nie jest trudno. Wraz z ich popularyzacją Internet zaroił się od materiałów, raportów i wyników badań statystycznych, z których można korzystać, gdy potrzebujesz inspiracji.

2-pantone

Źródło: http://visual.ly/pantone-color-year-2014-radiant-orchid

Wartość biznesowa

No dobrze, przedstawiłam po krótce zalety zastosowania infografik. Ale jakie jest jednak ich miejsce w szerszym kontekście marketingowym i jak w takim razie wykorzystać infografiki do zwiększenia widoczności naszych własnych produktów, usług i organizacji?

Ogólnie rzecz biorąc, wartość Twojej marki jest silnie związana z tym, jak postrzega ją publika. Opinie odbiorców biorą się z ich doświadczeń z Twoją marką w różnych punktach styku. Jednym z nich są Twoje działania komunikacyjne, które wpływają na to, jak jesteś postrzegany na rynku. Infografiki mogą pomóc Ci w zapewnieniu sobie i utrzymaniu pozytywnego wizerunku. Zwiększając widoczność i stymulując aktywność, prezentując osobowość oraz podkreślając fachowość łatwiej osiągniesz ten cel. Infografiki stanowią oczywiście tylko wycinek ogółu działań marketingowych, ale warto włączyć je w ogólną strategię komunikacyjną firmy.

Co sądzisz o wpisie?
BeżnadziejnySłabyŚredniDobryBardzo dobry (Brak ocen, bądź pierwszy!)
Loading...