geolokalizacja

Geolokalizacja na stronach internetowych

Strony internetowe / Łukasz Socha / 9 stycznia 2014

Dzięki popularyzacji i dynamicznemu wzrostowi rynku mobilnego (smartfonów i tabletów), twórcy stron internetowych oraz marketerzy zyskali kolejne narzędzie do personalizacji treści – geolokalizację.

Geolokalizacja jest narzędziem, które umożliwia poznanie położenia geograficznego użytkownika strony. Określenie pozycji odbywa się na kilka sposobów:

Sposób lokalizacji

Szybkość

Dokładność

Przez IP

Szybka

Najmniej dokładna, pozwala na określenie miejscowości

Przez Połączenie Wi-Fi

Szybka

Duża dokładność, pozawala na określenie ulicy, a nawet budynku

Przez Połączenie z wieżą telefoniczną

Szybka

Duża dokładność, pozawala na określenie ulicy, a nawet budynku

Przez GPS

Wolna

Pozwala określić dokładne położenie użytkownika

Jak wykorzystać geolokalizację?

Geolokalizację można efektywnie wykorzystać na wiele sposobów. Od personalizacji treści na naszej stronie internetowej, po wykorzystanie serwisów społecznościowych angażujących miliony użytkowników. Poniżej opisuję kilka praktycznych zastosowań.

Rabaty za „meldowanie się”

Popularną formą wykorzystania geolokalizacji jest udzielanie specjalnych promocji i rabatów dla użytkowników informujących o swojej obecności w danym lokalu. Jednym z miejsc do takich działań jest serwis Foursquare.

Foursquare to internetowy serwis społecznościowy oparty na geolokalizacji. W serwisie tym możemy odkryć miejsca, które są w naszym pobliżu, sprawdzić czy są dostępne specjalne promocje dla użytkowników serwisu oraz czy w okolicy są nasi znajomi.

Poszukiwanie miejsc w najbliższej okolicy

Innym sposobem na wykorzystanie geolokalizacji jest poszukiwanie przez użytkownika ciekawych miejsc (np. kawiarni lub restauracji) w najbliższej jego okolicy. Jest to szczególnie przydatne dla osób podróżujących, które nie znają za dobrze miejsca podróży. Narzędzie takie oferuje m.in. Google.

Google+ udostępnia w zakładce „Lokalnie” bary, restauracje i inne miejsca w naszej okolicy. Poza podstawowymi informacjami o lokalizacji serwis umożliwia wyrażanie swoich opinii na temat danego lokalu. Wchodząc na stronę Google miejsca możesz dodać swoją firmę.

Google lokalnie

Najbliższe punkty sprzedaży

Ciekawym sposobem na wykorzystanie wiedzy o lokalizacji użytkownika jest pokazanie na swojej stronie internetowej najbliższych punktów sprzedaży lub usługi. Przykładem takiego wykorzystania geolokalizacji jest McDonald’s Polska, który udostępnia na swojej stronie możliwość znalezienia restauracji w naszej, najbliższej okolicy. Dodatkowo możemy pokazać użytkownikowi dokładną trasę do naszego punktu obsługi.

Powyższe przykłady nie wyczerpują wszystkich sposobów wykorzystania geolokalizacji. Obecna technologia daje wiele możliwości i w sumie tylko wyobraźnia może nas ograniczać :)

Na koniec udostępniam proste demo, które pokazuje potencjał geolokalizacji.

Co sądzisz o wpisie?
BeżnadziejnySłabyŚredniDobryBardzo dobry (Brak ocen, bądź pierwszy!)
Loading...