google-analytics

Google Analytics w praktyce – zdarzenia

Strony internetowe / Łukasz Socha / 3 grudnia 2014

Zdarzenia w Google Analytics służą do śledzenia zachowań użytkowników na stronie internetowej. Dzięki nim można zbierać informacje na temat pobrań plików, kliknięcia w koszyk, odtworzenia filmu i wielu innych akcji. W czasach, gdy coraz więcej elementów jest ładowanych dynamicznie (bez odświeżenia całej strony) funkcja ta zyskuje na znaczeniu. W artykule pokażę jak wykorzystać mechanizm zdarzeń w praktyce.

Jakie informacje chcę zdobyć dzięki Google Analitycs?

Przygotowując e-book o optymalizacji SEO interesowała mnie jedna kwestia. Jaki format pliku jest najbardziej pożądany przez użytkowników. Wybór formatu zależy głównie od sposobu konsumowania treści przez użytkownika. Jeżeli chce przeczytać tekst na komputerze wybierze PDF, jeżeli korzysta z innych urządzeń (np. czytnika Kindle) zdecyduje się na EPUB lub MOBI.

Zbieranie informacji

Pierwszą rzeczą jaką trzeba zrobić jest aktywowanie statystyk GA na stronie. W tym celu konieczne jest założenie konta GA i umieszczenie na stronie www wygenerowanego kodu. Kod powinien być podobny do tego:

<script>
  (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
  (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
  m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
  })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

  ga('create', 'UA-41814739-2', 'auto');
  ga('send', 'pageview');

</script>

Jeżeli wszystko działa jak należy i GA pokazuje aktywność na stronie możemy przejść do umieszczania zdarzeń na stronie. Jako przykład posłuży fragment kodu z linkami do e-booka.

<a class="pdf" href="o-optymalizacji-seo-stron-internetowych-racy-mind.pdf" target="_blank" onclick="ga('send', 'event', 'pobieranie', 'pobieranie PDF', 'e-book O SEO');" title="Pobierz w formacie pdf"></a>
<a class="epub" href="o-optymalizacji-seo-stron-internetowych-racy-mind.epub" target="_blank" onclick="ga('send', 'event', 'pobieranie', 'pobieranie EPUB', 'e-book O SEO');" title="Pobierz w formacie epub"></a>
<a class="mobi" href="o-optymalizacji-seo-stron-internetowych-racy-mind.mobi" target="_blank" onclick="ga('send', 'event', 'pobieranie', 'pobieranie MOBI', 'e-book O SEO');" title="Pobierz w formacie mobi"></a>

Najbardziej istotnym fragmentem jest

onclick="ga('send', 'event', 'pobieranie', 'pobieranie PDF', 'e-book O SEO');"

Po kliknięciu na link zostanie wysłana informacja do GA o konkretnym zdarzeniu. Argumenty event i send są stałymi elementami funkcji. Kolejne trzy służą do grupowania zdarzeń zgodnie z naszymi wymaganiami:

  • pobieranie – kategoria. Jest to podstawowy podział, który grupuje zebrane informacje. W opisywanym przykładzie potrzebne są mi tylko informacje o pobieraniu plików, a więc wystarczy mi jedna kategoria. Jeżeli w przyszłości powstałby audiobook powstanie kategoria odtwarzanie audio.
  • pobieranie PDF – działanie. W tym miejscu przesyłam informację jaki format pliku został pobrany.
  • e-book o SEO – etykieta. Jest to najbardziej szczegółowa informacja – zawiera konkretną nazwę ebooka. Etykieta przydałaby się jeżeli na stronie byłoby kilka ebooków do pobrania.

Kategoria i działanie są obowiązkowe. Etykietę można dodać opcjonalnie.

Analiza zgromadzonych informacji

Jeżeli wszystko zostało poprawnie skonfigurowane, po każdym kliknięciu na przycisk, zdarzenie zostanie zapisane w bazie. Staystyki zdarzeń wyświetlane są w sekcji Zachowanie -> Zdarzenia.

Statystyki zdarzeń w Google Analytics.

Dzięki zdarzeniom wiem, że zdecydowana większość odwiedzających nadal preferuje tradycyjnego PDFa :)

Co sądzisz o wpisie?
BeżnadziejnySłabyŚredniDobryBardzo dobry (Brak ocen, bądź pierwszy!)
Loading...