SEO-grafika

Optymalizacja SEO – mobile friendly

Strony internetowe / Łukasz Socha / 20 listopada 2014

Google nie od dzisiaj zmienia „świat internetu”. Na przestrzeni lat byliśmy świadkami większych i mniejszych rewolucji. W ostatnich latach obserwujemy rewolucję mobilną – z roku na rok coraz większy ruch w internecie generowany jest za pomocą urządzeń mobilnych. W zgodzie z aktualnymi trendami Google postanowiło wprowadzić nowy standard – mobile friendly.

Google w swoich działaniach zaczyna co raz bardziej premiować strony responsywne. Profesjonalnie wykonana strona responsywna ma większe szanse na wyższą pozycję niż tradycyjna strona www. Od teraz strony RWD (Responsive Web Design) spełniające kryteria Google będą dodatkowo oznaczone w wynikach wyszukiwania jako „mobile friendly”.

Kryteria mobile friendly

Jako przykład strony nie spełniającej kryteriów Google wykorzystam stronę onet.pl. Testy narzędziem udostępnionym przez Google wskazują na następujące problemy.

Test mobile friendly strony onet.pl - są błędy

Zdaniem Google:

  • text too small to read – tekst jest zbyt mały do czytania na urządzeniach mobilnych,
  • links too close together – linki są zbyt blisko siebie, a więc ciężko w nie „trafić” na ekranie dotykowym,
  • mobile viewport not set – w sekcji head brakuje meta tagu viewport, jest on niezbędny do poprawnego skalowania strony www na urządzeniach mobilnych
  • content wider than screen – strona wymaga przesuwania suwakiem w poziomie, w celu przeczytania całej treści.

Dodatkowo Google „nie lubi” technologii nie działających na sprzęcie mobilnym – chodzi głównie o Flash.

Niezbędne elementy strony responsywnej

Przy tworzeniu strony RWD trzeba mieć na uwadze kilka elementów:

  • Strona musi zawierać meta tag viewport.
  • Tekst musi być odpowiedniej wielkości, tak zęby dało się go przeczytać.
  • Zadbaj o odpowiednio wysoki kontrast. Słabsze smartfony mają gorsze wyświetlacze ekranu z mniejszą paletą barw.
  • Elementy nawigacyjne, linki i przyciski formularzy muszą być odpowiednio duże – miej na uwadze, że niektórzy mogą mieć większe dłonie.
  • Strona powinna być przewijana tylko w pionie.
  • Unikaj wykorzystywania Flasha – jeżeli musisz, używaj go tylko w mniej istotnych elementach serwisu.
  • Nie przesadzaj z nadmierną ilością animacji – smartfony mają zazwyczaj słabsze procesory niż PC.

Więcej informacji możesz znaleźć w przewodniku udostępnionym przez Google.

Twoja strona nie jest responsywna? Wypełnij formularz, przygotujemy dla ciebie bezpłatną wycenę.

Co sądzisz o wpisie?
BeżnadziejnySłabyŚredniDobryBardzo dobry (2 głosów, średnia ocen: 2,50 z 5)
Loading...