responsywna-vs-mobilna

Strona responsywna czy mobilna? O to jest pytanie.

Strony internetowe / Łukasz Socha / 13 kwietnia 2014

Według danych Gemiusa z czerwca 2013 roku w Polsce odnotowano ok. 5% wejść na strony www z urządzeń mobilnych. Mimo że nie jest to jeszcze dominujący segment rynku, warto się nim zainteresować za w czasu i przygotować swoją stronę na urządzenia mobilne. W tym wpisie opiszę dwa najbardziej popularne sposoby na osiągnięcie tego celu.

Strona mobilna

Strona mobilna jest tworzona pod urządzenia takie jak smartfony, tablety, czy czytniki e–booków (one też posiadają przeglądarki www). Przy jej projektowaniu uwzględnia się stosunkowo niewielkie rozmiary ekranów. Grafika takiej strony różni się od wersji normalnej (deskopowej), dostosowuje się nawigację w serwisie, a także często serwisy mobilne posiadają nieco inną treść niż ich deskowopowe odpowiedniki.

Przy takim rozwiązaniu będą istnieć co najmniej dwie, niezależne wersje naszej strony. Użytkownik wchodzący z urządzenia mobbilnego na główną domenę zostanie auomatycznie przekierowany na odpowiedni adres (np. na m.onet.pl). Jakie są tego korzyści, a jakie wady?

Zalety strony mobilnej:
  • Kod strony jest dostosowany pod specyfikę urządzeń mobilnych. Dzięki temu strona ładuje się szybciej.
  • Możliwość dostosowania treści. Użytkownicy mobilni często szukają innych treści oraz w inny sposób niż na komputerach PC.
  • Możliwość stworzenia nawigacji dostosowanej do użytkowników mobilnych.
  • Mniejsza gama urządzeń do przetestowania.
Wady strony mobilnej:
  • Często istnieje potrzeba dodania takiej samej treści w dwóch, różnych panelach CMS.
  • Trudność w poprawnym skonfigurowaniu przekierowań ze strony deskopowej na mobilną i w odwrotnym kierunku.
  • Konieczność dodania nowego kodu Google Analitycs, przez co trudniejsza jest analiza ruchu na stronach.

Strona responsywna

W odróżnieniu od strony mobilnej, w tym przypadku tworzy się jedną stronę przeznaczoną na duże ekrany, jak i na tablety czy smartfony. Serwis wykonany w technice RWD (Responsive Web Design) zmienia wygląd płynnie dostosowując się do okna przeglądarki. Jak to działa w praktyce możesz zobaczyć zmieniając teraz rozmiar okna przeglądarki.

Zalety strony responsywnej:
  • Jest tylko jeddna kopia strony, zarządzana w jednym panelu CMS.
  • Łatwiejsza analiza ruchu na stronie – istnieje tylko jeden kod Google Analitycs.
  • Strona doostępna na szerokiej gamie urządzeń, od smartfonów, poprzez tablety, po duże monitory.
  • Nie potrzeba tworzyć przekierowań.
  • Niezależnie od urządzenia istnieje tylko jeden adres strony.
Wady strony responsywnej:
  • Serwis dłużej się wczytuje.
  • Brak optymalizacji pod urządzenia mobilne, przez co jest zużywany zbędny transfer.
  • Brak większego wpływu jakie treści zostaną pokazane na małych ekranach, a jakie nie.

Na jaką stronę się zdecydować?

To zależy. Jeżeli masz już istniejącą stronę, która została stworzona stosunkowo niedawno, warto zastanowić się nad stroną mobilną. W takiej sytuacji opcja ta na pewno będzie tańsza niż ponowne tworzenie serwisu od podstaw. Jeżeli natomiast dopiero tworzysz swoją stronę albo chcesz ją zaktualizować korzystniejszym wariantem wydaje się stworzenie responsywnej strony.

Innym ciekawym rozwiązaniem jest … połączenie obu technik. Projektując na przykład sklep internetowy bardzo trudno jest osiągnąć wysoki poziom usability na smartfonach oraz większych ekranach równoczśnie. W takiej sytuacji można stworzyć stronę responsywną dla ekranów wielkości tabletów (i większych) oraz osobną stronę mobilną tylko dla małych ekranów.

Na koniec załączam link do narzędzia za pomocą, którego możesz sprawdzić jak wygląda twoja strona innym ekranie :) http://quirktools.com/screenfly

Co sądzisz o wpisie?
BeżnadziejnySłabyŚredniDobryBardzo dobry (Brak ocen, bądź pierwszy!)
Loading...